torsdag 12 mars 2009

Inför årsmötet

  • 2010 startar övergången till ett nytt seriesystem.
  • Svenska Cupen blir en renodlad elittävling – också för Dam- och veteranklasserna.
  • Det blir möjligt att arrangera sanktionerade propagandatävlingar där tävlingsbestämmelserna inte gäller.
  • Sverige söker EM 2011.
  • En bouletour anordnas på försök under två år.
  • Distriktsmästare ska seedas på SM.
  • Matcherna om tredje pris försvinner på SM.
Ja vad säger man? Det nya seriesystemet kan bli intressant o roligt att spela. Serie med slutspel. Att man får kvala för att hålla sig kvar i serien. Detta kan ge en jämnare elitserie där de bästa lagen alltid spelar där de ska.

Att Svenska Cupen blir en renodlad elittävling kommer att ge mycket negativa kommentarer. "Vi har 12 bra damer/veteraner, varför får inte alla spela?" Jag vet inte vad som är rätt egentligen. Vi vill få fler att spela o tävla men nu blir det inte lika många som får chansen. Men de som spelar är de bästa och då kommer det bli bättre matcher. Att man ger veteranerna NM uppdrag och damerna pengapriser är kanon, äntligen får de något att spela för mer än äran.

Möjligheten att arrangera sanktionerade propagandatävlingar där tävlingsbestämmelserna inte gälleer. Det ser jag som ett bra förslag, man får mer folk att testa boule detta kan i längden ge fler licenser.

Att Sverige söker EM 2011 har jag behandlat i ett tidigare inlägg så läs där vettja ;)

Bouletour på försök under 2 år. Detta har testats förr men lagts ner igen. Nu ligger det på försök. Själv kan jag tänka mig att det kan vara intressant, har nämligen inte spelat något liknande förr, om man bortser från den nationella "touren". Ett test under 2 år kan vara intressant så detta hoppas jag går igenom.

Distriktsmästare seedas på SM..till vilken nytta? De som vinner DM under året är till största delen redan seddade så ser ingen fördel med detta förslag.

Att ta bort tredje pris matcherna på SM är kanon! Äntligen! Dessa matcher spelas ändå bara av så varförska de finnas. Jag själv HATAR att förlora dessa matcher men ta bort skiten så kan publiken och spelområdet ges åt SM finalerna. All fokus på the grand finale.

Mer finns att läsa på www.svenskboule.se

- Vad tycker Ni?

19 kommentarer:

Ante sa...

Håller med dig i allt...utom att du inte gillar detta med seedning in på SM av DM-vinnare.Vet inte hur ni har det där nere...men häruppe lockar inte DM särskillt många lirare.Spec elitspelare lyser med sin frånvaro.Jag tror att detta med seedning kommer att locka bra mycket fler spelare till våra DM.
F Ö var detta allt nytt för mig...men riktigt bra grejer som jag m.fl efterlyst länge nu.

Rickard Nilsson sa...

DM drar inte så mycket folk här nere heller, dock är de flesta "elitspelare" här. men det är kanske som du säger att en seedning skulle locka mer spelare, vi får se om det hela går igenom o då kan vi se resultatet =) Läs på svenskboule, finns mer utförligt där.. mycket intressanta saker som tas upp, men inget klubbat så vad som blir verklighet får vi reda på efter årsmötet =)

Jess sa...

Det mesta låter bra, men det är väl det som är meningen med att ändra. Att det ska bli bättre dvs. Men hur pass högt ska DM-vinnarna seedas? Ska de seedas som top 8 och blir det egentligen rättvist? Är det inte så att är det ett tillräckligt bra lag så seedas det ändå?

Rickard Nilsson sa...

Om DM vinnarna seedas så högt som 8 del pga sin vinst på DM är det ju helt fel.. men kan inte tänka mig att det är meningen heller, blir säkert 16 del eller ännu mindre..det är ju lite fel att de som vinner DM i Norrland ska seedas lika högt som vinnarna i Söder.. Men "reglerna" för detta har nog inte skrivits än men det blir nog bra.. så länge de inte seedas för högt. DM seedat gör ju att det blir lite mer status på just DM klasserna.

Det är ju som jag skrev i inlägget, att de bra lagen kommer ju att seedas oavsett vinst på DM eller inte..

Vi får se vad som går igenom på årsmötet.

Joachim Andersson sa...

De där me seedning tycker ja e ganska löjligt.. :) Bra spelare ä'r alltid seedade ändå. Och vilken status att få vara seedad... NOT! De e ingen morot... En spelare blir inte bättre eller går längre i tävlingar för att man blir seedad..

Elit Svenska cupen.. Hmm.. Vad räknas som Elit? Var går gränsen?
Färre lag i Svenska cupen, mindre intäckter... Ja, listan kan göras lång i vissa förslag..

Men dom andra tycker jag låter vettiga... :)

Jess sa...

Läser tydligen inte dina inlägg ordentligt Rille..;) Men jag har svårt att hitta en bra lösning på hur DM-vinnarna ska seedas rättvist, så att inte ett blir seedat semi och ett annat "bara" 16 del, vilket gör att det spelar ingen större roll om man är DM vinnare eller inte. Det spelar bara roll vilket distrikt man vunnit i. Ökar det då statusen på DM i sig eller statusen på DM i vissa distrikt? Hängerú mé? ;D

Rickard Nilsson sa...

Jag håller med dig Jocke, om man är seedad eller inte är egentligen skitsamma, ingen som håller dem ändå. Det som är bra med seedning på ett SM är 1-4... de brukar hålla sina o då kan man få de 4a bästa i en semifinal vilket är kul och bra för spelarna. Men som du skrev o som jag skrev i inlägget, de som vinner DM är redan seedade, DM guld eller inte....
HUR det är tänkt med seedningen av DM vinnarna vet jag inte..bara till att vänta o se..

Det med Svenska cupen är svår definierat...men att man får ha endast ett lag per klubb är väl det som menas med elit, att bara de bästa i varje klubb spelar, alltså "eliten"...

Det är svårt att veta vad som är bra o vad som är dåligt iom att det finns för och nackdelar med allt...=/

Inget är ju klubbat så vi får se vad årsmötet röstar igenom.

Ante sa...

Seedning e skitabra.Ni (för NI e ju elit) slipper varandra i gruppspelet vilket är det mest rättvisa.Ahh...tänk er en grupp om 4 lag.Där har vardera LID,Sibbirien,Cocc och LBO:s BÄSTA lag lottats in.Redan DÄR försvinner alltså 2 st potentiella SM-vinnare.Jättekul för tävlingen i sig å folk i allmenhet...eller???
DM-vinnarna ska inte seedas högre än te 32:del...men givetvis högre om aktuellt lag har poäng för det.
Vill inte ett på förhand seedat lag ställa upp i DM bara för att dom vet att dom redan är seedade...så e väll inte det nåt vi kan göra nått åt.Då får dom,la skita i DM om dom vill.Men jag tror faxtiskt detta kan locka folk te DM...mera sånna lag som ligger på gränsen så att säga.Alltid nått.Vidare åtgärder att locka spelare till DM finns säkert å hops jag på...men det här kan vara en av dom.
Själv vill jag ha större DM med mera folk och lite av SM-stämning.Alla sätt att få folk att ställa upp är bra enl mig.
Själv kan jag faen inte fatta att folk inte ställer upp.Att visa att man e bäst i distriktet på nått,wat so ewer,måste ju va skithäftigt.Jag var 3:a i bågskytte en gång i Svealand.Jäla va stollt jag va.Promice.
Ahh...många bra grejer där i förslaget.Men allt passar nog inte alla...så är det ju bara.
Ahhh....blev långt detta,men DM brinner jag för att rädda å göra större,och har ritat mycket om det :-).
Pyyyzz på er.

Rickard Nilsson sa...

DM gillar jag att spela, försöker att ställa upp så fort jag har lag för det.. DM är en fin titel att vinna, trots att det inte är så mycket lag. KOmmer ihåg på 90 talet när det spelades DM i Tyringe, 100 lag för fan.. DET var grymt som fan! Synd att man inte var junior då ;)

Ante, sluta klaga på att det blir för långt.. ;) Bara roligt ju! =)

Anonym sa...

Det är bra Ante, sätt spolingarna på plats:)
Jag skulle vilja se minerna på Rille, Jocke & c/o komma till en tävling med fri lottning där hela eliten är lottad i samma pooler/grupper. Som den mediokra boulespelare man är så kan det faktiskt vara ett delmål att kapa en seedning på DM eller i spel på SM! Kommer ihåg SM singel på Heden Göteborg (2004 tror jag), när jag slår Stefan Holmström (2.a seedad) i första poolmatchen i rent lyckorus vinner jag också andramatchen. Pool 1.a och andra seedad på SM det var stort! Upp tidigt onsdag morgon för att börja spela slutspel kl 9. Snacka att jag blev snoppen när jag ser att det är Björn ”Folke” Johansson jag möter första matchen, som den ojämna spelare man är så lyckas man inte föra med sig kvalitén från dagen innan, torsk med 13-4 på ca 20 minuter, 09.20 ledig resten av dagen:) Hur gick det sedan? Holmström blev Svensk mästare och det var bara jag som spöade honom i den singelturneringen:) Holmström minns det nog inte, men jag glömmer det aldrig! Förslaget är inte för eliten utan att locka fler av breddspelarna att spela DM!

/Boström

Rickard Nilsson sa...

Ska du vinna ska du ju slå alla...? Eller har jag fel?
Seedning är bra OM alla håller den, vilket säkert 60% inte gör.. då kan man lika gärna skita i att seeda mer än 4a lag...
Det kan ju bli som Ante hoppas att fler börjar spela DM, vilket jag med hoppas, men vet inte om jag tror på det.... =/ Men hoppas det för DM har alla förutsättningar att bli en folkfest, bara folket strömmar tilll =)

Det är helt klart värt att testa.

Ante sa...

Hehe,den va go Robban.Kan ju nämna att jag,Jonny å Simon förra året var seedade te 16/del Ö SM.Vi höll den prexis...å lirade även 16/:en mot Henke,KK å (tror jag :-)) rille på ett skitbra sätt.7-13.Jonny å Simon e ju vana...men en annan knallade i väg,rätt stollt för att ha kommit te denna 16:del.
Alla har vi våra mål...kan man nå dom ere gött moz,som Robban brukade säga när jag var hos dom i somras å lirade singel-DM :-).
Ses på Lördag.Ska bli skitkul å få se detta live :-).

Rickard Nilsson sa...

Jag förstår helt klart vad ni menar. Boule Sverige ska inte byggas för "eliten"..den ska byggas för bredden, det är där 95% av spelarna är. Att ta en seedning från en seedad spelare eller att hålla sin egen seedning ger en själv en go känsla.. Det är inte lätt att komma på en lösning som ger tummen upp från alla.

Anonym sa...

Rickard, den är till för alla..
ut & skotta snö med dig så jag kan gå torrskod till bilen:)
/Boström

Lärarjäveln sa...

Kloka ord.
Seedning av DM-vinnare på prov låter bra, kanske inte för att det spelar någon roll för SM-spelet, men just för att det ger mer tyngd till DM-tävlingarna. Hoppas det slår väl, jag (och POM i helhet) åker på samtliga DM-tävlingar just för att det är ett mästerskap.

Rickard Nilsson sa...

DM tävlingarna har jag absolut inget emot, är ju DM kungen ;)

Snön regnar bort till imorgon.. jag tänker fan inte skotta någon snö... jag kan sträcka mig så långt att jag värmer upp bilen till presidenten imorgon... men det är mer för att jag har nyckeln i fickan ;)

Anonym sa...

Vet inte om det är så bra att "bara" använda DM resultat som seedningsgrund för SM.

Som systemet nu är utformat så ger ju bra placeringar i DM skapligt med rankingpoäng vilket ju bäddar för en "bra" seedning om man sen också gör bra ifrån sig under en hel säsong.
Om "bara" resultatet från t ex DM ligger till grund så blir det väl mer en tillfällighetshistoria över seedningen.

Men jag tycker absolut att man ska följa den aktuella rankinglistan vid all seedning i alla tävlingar och överge den godtyckliga delen i processen.

Mvh Brell

Rickard Nilsson sa...

Att man ska köra en bara DM resultat för seedningen är det inte tal om..o det är tur det!

Att man kör rakt av rankingen är noh mer "rättvist" än att köra "han är duktig men inte spelat på länge...äh, vi seedar honom ändå"...

Anonym sa...

Men om förslaget ska ge någon större förändring av seedningen för trippel o dubbel så måste DM vinnarna seedas in till kvarten, annars kommer iaf poängen att räcka till att bli som nu seedade bland de 32.
Då skulle varje distrikt få ett lag seedat till kvarten från DM, eller förstår jag det helt fel?

Mvh Brell