onsdag 29 juli 2009

Precionsskytte EM

Första målet för skyttetävlingen var att ta sig till kvartsfinal o detta hade jag nästa gått ut o lovat. På ett VM behöver man runt 45 för direktkvalificera sig till kvartsfinal medans det behövs runt 30 för att gå vidare till omkvalet. Nu när Senegal o x antal andra länder inte
får vara med så borde dessa siffror vara aningen lägre.

 
Uppvärmningen gick bra, kroppen kändes bra, o huvudet var lugnt. Jag kände aldrig någon stress, varken innan eller under kvalet. 
Efter 2 övningar i första kvalet hade jag 3 (!!) poäng. Men jag kände att träffarna kommer snart så det var bara till att skjuta på. Inför lillarna hade jag skrapat ihop 13p, ingen poöng att vara stolt över men på lillarna rasslade det till o jag slutade på 28p. Detta räckte lugnt till omkval.
 
Omkvalet gick som en dans o jag fick till sist ihop 37p, vilket gav mig en 3e plats i återkvalet. Skulle varit kul att se oss svenskar, speciellt mig när det återstod
 4 personer att skjuta. Jag stod på en stol o hoppade medans Fille, KK, Ivar o Anders studsade runt mig. De "häxade" bort motståndarna.

Kvartsfinal
En drömkvartsfinal. För 10 år sedan, 1999 i junior VM i Thailand, åkte vi ut mot just Italien i kvartsfinalen. Dags för revansch! Italienaren Bottero stod för motståndet denna gång o sekundanten var den j-vla coachen från junior VM´et, fuska
ren!
Dags att ge tillbaka! 

Bottero fick en tidig ledning med 5p men inför lillarna hade jag tagit tillbaka detta o hade ett
enpoängsläge. Miss, miss, miss, miss, sen träffade jag o han drog sin tredje miss o jag var vidare till SEMIFINAL! 

Efter en träff av honom o en dutt från mig skrevs siffrorna till 38-36. (Den nya regeln i skyttet säger att om man vidrör lillen men den rör sig inte ur läget, ger detta 1p. Rör den sig ut läget, 3p, ut ur ringen 5p).

Vilken underbar känsla det var att få sträcka händer i skyn efter
 att ha punkterat matchen genom att sätta tredje lillen o ha ett 6p´s försprång inför sista skottet. Vilken känsla! Kände mig tom på något sätt, massa känslor på en gång som blandades till en stor gröt. WOW, säger jag bara. 

Semifinal
Enligt lottningen skulle jag nu möta Schweiz vilket jag såg som en kanon lottning! Men detta ändrades såklart, o jag fick nu möta Claudy Weibel. Han hade i sin kvartsfinal skjutit 55p o såg vass ut. Han skulle få en match om finalplatsen, helt klart, här ger vi inte bort något frivilligt!

Han började trevande o jag kunde inte dra ifrån som jag ville
o vi följdes åt genom övningarna. Till sist stod han som vinnare med 38-28. 

Att jag förlorade semifinalen ser jag inte som något problem eller en besvikelse. Visst vore det kul att få skjuta hem guldet mot Quintais som underpresterade big time i finalen, 22-36. Han hade kanske inte skjutit lika dåligt mot mig men ändå. 
En del av mig säger "Fy fan vad bra Rickard!" Medans en annan del säger "Fy fan Rickard, du hade världens chans att ta guld, FAN!"


Prisutdelningen
Känslor, känslor och åter känslor. Äntligen står man där med en medalj på ett internationellt mästerskap. Första medaljen i öppen klass och herr klass. Jag, Quintais, Weibel och en schweizare, *pust* WOW.

9 kommentarer:

Anonymous sa...

Bra jobbat Rille!! Extra gott att det just var det italienska coachen du skickade hem i kvarten=)Underbart=) Njut nu men låt det inte stiga dig åt huvudet bara;o)K.Lilja

Success_Star sa...

Ingen risk att det kommer att stiga mig åt huvudet! Nu är det bara till att njuta o sen sätta igång o träna igen, är man 3a så kan man både bli 2a o 1a med =)

Anonymous sa...

Grattis Rickard till bronset, ni verkar också ha spelat bra i matcherna.

Förut spelade Sverige under sin förmåga, de senaste årens mästerskap har ni höjt erat spel.
Stämmer det? Conny

Anonymous sa...

Bra Rille! Alltid kul med någon från Sverige som satsar och dessutom lyckas. Kör på bara, nån gång kommer guldet om du satsar hårt! Det är jag nästan säker på=)K.Lilja

Jess sa...

Grrrrym!! ;)

Success_Star sa...

Sverige har helt klart höjt sitt spel internationellt, men ibland räcker det inte hela vägen, som denna gång. Men man kan alltid spela bättre, o de fel vi gjorde här tar vi till oss o förbättrar oss till nästa gång =)

Mattias Thorell sa...

Så jävla grymt gjort, hur kände du dig i semin? Nervös? Nöjd?
Måste vart en skön känsla! Final nästa gång? ;)

Success_Star sa...

Känslan att stå i sin första internationella semifinal var en skön känsla, äntligen, 20 år av boule, äntligen semifinal. Nöjd var jag, men var taggad som F-N på att ta mig till final o där få möta den störste inom boulen. Quintais såg inte så het ut så finalen hade blivit väldigt intressant! =)

Anonymous sa...

Mycket bra resultat i skyttet,håller med om att sverige gått framåt senaste åren.Grymt nära att gå till A-slutspel i matcherna också,har förståt att ni åtminstone kunde fått ett brons med tanke på erat spel i B.Kent