fredag 19 mars 2010

Rickard vs Bruno

Rickard Nilssons möte med världsmästaren Bruno Le Boursicaud


Jag fick mig en "pratstund" med en av världens bästa boulespelare. Vi pratar inte samma språk men med hjälp av Birgitta Massimi kunde jag ändå ställa några frågor till Bruno.


Min första fråga löd "Vad tycker du om Sverige?"
Han gillar Sverige, påminner mycket om Holland där han var tränare för ett lag plus att hans före detta flickvän var holländska. Att folket som han möter i Mölnlycke/Lindome försöker prata franska, även om så bara ett par korta fraser är något han uppskattar. Man hör även Bruno prata lite svenska, "båge", "lite", "lägga", "skjuta".

Tre timmars träning
Hur mycket tränar egentligen en världsmästare?
"-Jag tränar 3 timmar i veckan. Stationsträning med lägg och skytte. Därefter blir det matchträning.
Hur kan detta räcka är en fråga som dyker upp i mitt huvud.
Men jag kommer snabbt fram till lösningen, möter man världens bästa spelare i varje tävling så blir det som en perfekt träning.
Tränar 3 timmar i veckan, möter storspelare i tävlingar, men hur blir man då uttagen till det största, VM?
"-Resultat, spelkvalité, uppförande på banan och mot publiken är de viktiga grundstenarna för att bli uttagen." Sen är det upp till förbundet, landslagskaptenen och tränarna att ta ut tio spelare som till sist ska bli fyra.

Fys kontra grundkondition
Vad tycker då Bruno om Sveriges nya krav på fys?
Grundkondition är det viktiga, cykling. Armhävningar, simning är mindre bra då man bygger muskler som man inte behöver inom boulen. Men det viktigaste är, träna BOULE! Men en grundkondition behöver vi alla!

Vad behöver vi i Sverige förbättra för att kunna ta medalj på EM/VM?
Förbättringar inom taktik och psykologi. Han tycker att spelet är bra men vi behöver något som kan "dra" oss, ett "tåg".

Inga kommentarer: