onsdag 20 maj 2009

Ändran av skytteresultat

Man kunde i måndags läsa på svenskboule.se om DM resultaten runt om i Sveriges avlånga land. Här följer ett urklipp:

"Felaktigt genomfört skyttekval
Wästgöta/Dahls DM i skytte, som också fungerar som kval till SM, spelas bara med tre stationer där det skjuts från tre avstånd - inte enligt SM-modellen alltså. De fyra skyttar som får bäst resultat går vidare till duellskytte. Där vann Mattias Thorell och Edvard Eriksson blev tvåa. De har också av distriktet anmälts som kvalificerade till SM.
Men i tävlingsbestämmelserna står: "Om ett distrikt väljer att ha "duellskytte" skall högsta poängserie ligga till grund för kvalificering till SM".
Mattias Thorell blir alltså distriktsmästare och Edvard Eriksson DM-tvåa. Men för att avgöra vilka som får skjuta i SM måste man se på resultaten i den poängskjutning som föregick duellerna.
- Så tyckte jag också att det skulle vara, men det var någon som sade att man måste ha duellskytte och att det var vad SBF hade bestämt, säger Jarl Abrahamsson, ordförande i Wästgöta/Dahl’s bouleförbund och DM:s huvuddomare.
- Då får jag leta fram resultaten från poängskjutningen och anmäla de bästa skyttarna där till SM istället då. "

(jag har valt att markera utvalda delar av texten)


På ett klotterplank, som jag inte kommer att namnge av olika skäl, har man kunnat läsa följande:

Man har nu leta fram resultaten från poängskjutningen och då petat Mattias Thorell från SM skjutningarna.

- Detta måste jag anse j-vligt fel. Har man gått ut med att 1an och 2an på DM ska få skjuta på SM så får man stå för vad man sagt och inte ändra reglerna efter avslutad tävling.
Hade jag varit i Mattias Thorells läge hade jag överklagat beslutat. Jag kan inte se någon anledning att inte skjuta om tävlingen!

Mattias Thorell, stämmer detta eller är informationen felaktig?

/Success_Star

4 kommentarer:

Mattias Thorell sa...

Vad menar du, Rickard?

Om reportaget stämmer, innehållet, upplägget eller det som du läst på något klotterplank?

Blir nog knasigt om jag drar det här, blir mest feltolkningar då.

Ring mig på 0708-780429 eller avvakta för mer info!

The Machine sa...

Klart Mattias ska upp på SM-centercourt o skjuta! Håller med om att det är förjävligt annars!

Då får dom väl utöka antalet för känns ju surt o plocka bort dom andra som nu fått besked att dom ska skjuta trots att dom inte gick till final...

Nån har gjort bort sig (SBF eller distriktet?) men det kan lämnas därhän om man ordnar upp detta lite smidigt! Är Thuresson rätt man för det kanske? Jo, tror det! Ring honom Mattias!

Rickard Nilsson sa...

Jag avvaktar vidare info =)

Att det skjutits efter "fel" regler är ju sjklart om man ser till artikeln, men att ändra på något NU känns..hm... konstigt.. =) Du kommer att få skjuta!

Anonym sa...

Att distriktet väljer att ha en annan skyttemodell än det är vanligt att ha, får ju de stå för själva. Men att inte Mattias och Edvard ska skjuta låter ju helt galet då det var de två som var i finalen så att säga.
Håller med att sjåalvklart ska dessa två få skjuta.

Lennart