måndag 5 januari 2009

Årets första nationella tävling, 24h´s Höganäs

Årets första nationella tävling är över och det blev en 2a plats för lag Rickard Nilsson, Emil Petersen och Kasper Miller.

Det spelades 15 match, 14 vinster, 1 förlust. Tänker inte gå igenom dem alla, blir bara det
 smaskigaste ;)

  • I första gruppspelet, 12.00 - 15.35, hade vi 3 vinster men det kunde lika gärna varit 2-1. Jag o Emil ställdes mot Marklund o KK, resultatet blev 13-10, en helt ok match. Skulle varit tråkigt med förlust så tidigt in på tävlingen. (13-2 mot lag Davy, 13-4 mot lag Ödenäs)
  • I andra gruppspelet, 15.45 - 19.20, ställdes vi mot lag Varberg, (Fredrik, Mats o Kent) 13-7. Motståndarna hade kalle 6p, men hattade o fick till sist en 1a. Lag Michelle Mikkelsen Danmark, 13-5 och lag Jenny Tjäderkvist, 13-5, ingick även i gruppen.
  • Tredje gruppspelet, 19.30 - 23.05, hade vi Kajutan Boule, 13-0, Lindome med Collen, 13-5 men även Ödenäs/Sörbyängen där jag satte in mina danskar på plan, ensamma, 11-9 efter ett turligt lilledödande sista rundan gjorde att vi fortfarande var obesegrade.
  • Fjärde gruppspelet, 23.15 - 02.50. Nu började det kännas att man spelat ett tag, men några vinster till o vi var vidare till A-slutspel. Lag Tyringe med Tobias Edman fick storstryk med 13-0 medans Kjell Pettersson o Erik Lööf fick spö med 13-6 efter en match med konstigt uppträdande från Kjell. De hade spelat en kula fast att de hade ettan och efter vi mätt så hade de ju 2, vilket Kjell såklart ville behålla. Spela om kulan o sluta gnäll, hade varit mer normalt, men 13-6 blev slutresultatet. Nu skickade jag in mina danskar igen, mot ett danskt motstånd av Fleming Björntoft. Kasper var säker på vinst "Jeg har aldrig tabt mod Flemming" hette det innan match men 7-13 i röven blev resultatet. Första förlusten men det kändes lugnt.
  • Femte o sista gruppspelet, 03.00 - 06.35. Mitt i natten. Kärnangänget, 13-2, Ronneby med Bosse/Håkan/Lennart, 13-3 och en avslutande match mot Tyringe, lilleflytt för 6p vid 7-0 ledning, 13-0.


Dags för slutspel, 8 del. Vi ställdes mot laget Henri-Viktor-Håkan, ett bra lag. Vi inledde starkt med att gå upp till 7-1 ledning. Det ändrades snabbt o det blev 7-9. Vi tog tag i matchen igen 11-9. Men det hela avslutades med att vi vann med 2 klot kvar, 13-12. Viktor satte lillen och hade snittkalle för match rundorna innan. Denna match var min sämsta match, min dåliga match, kände inte mig trött eller dylikt men det blev snett vänster hela tiden. Det sista i utsläppet infann sig inte. Denna match har jag mina danska vänner att tacka för.

Kvartsfinal mot ett kämpande Ronneby med Roger Svensson i spetsen stod och ville hindra oss från att gå till semifinal. Men nu var jag tillbaka igen och vi vann lätt med 13-3.

Nu skulle vi ställas mot Jonny Patron, Michael Trechera, Simon Cohen, semifinal. De hade i matchen innan slagit ut giganterna Albin Plantin, Filip Goldeus, Robin Johansson. Skjutit Sibirianerna av banan. Så nu visste vi att vi var tvungna att spela bra. Dålig start, 1-6 ändrades snabbt till 13-6 på 3 vändor, 3, 6, 3 efter att lag Patron lagt bort och missat allt, underligt.


Final, min första final i 24h´s. Vi kände oss pigga och 
det skulle bli kul med final. En hel del var på plats för att kolla, vilket är KUL! Motståndarna var Henrik Hugosson, Stefan Holmström, Jessica Johansson, LID/VET.
4-0, 4-7, 7-7, 7-9, 9-9, 9-10, 11-10, 11-11, 11-13
Måste varit en kul match att titta på, bra spel från båda lagen. Vi hade våra chanser att gå ut men de sista kulorna gick inte våran väg. Det stora utgångsläget var när jag gjort 2 kallar, 4p hemma, 2-2 i kulor. Lag Hugosson la poäng vi dubbelmissade och de fick 2p. 
Jag räddade matchen i slutet med att skjuta en GRYM kalle som la sig mot deras etta o vi kunde till sist ta 1p i denna runda. Sista rundan sätter jag lillen efter att jag o Kasper bytt så han sköt. Skulle han missa skulle jag ha 2 skott på lillen. Lillen satt man den hoppade 1,5m men inte död. 

2a är helt ok i 24h´s. Det är ju inte riktigt som vilken annan tävling som helst.

Många frågade varför jag spelade med danskar. Varför inte? - blev mitt svar? Kul att spela med annat folk än samma hela tiden, och dessa två killar är roliga och bra spelare så why not.
Jag är inte så bra på danska men Kasper o jag förstod varandra hela tiden men jag o Emil fick ta till engelskan ibland. "I need to take a dump..." ;)

Hörde även ett rykte som gick på banorna, en slakt hade ägt rum.
De inblandade var Kenneth Köhamli/Niklas Marklund och Albin Plantin/Filip Goldeus. Det som sades var:
1a rundan 6 träff, 5 stann
2a rundan Stulen 1a
3e rundan 5 stann, 6p
4e rundan 1p, 4a kvar
13-0 till lag Köhalmi/Marklund
Men det kan ju inte stämma, vem har spelet för att besegra lag Sibirien med 13-0?!


Hur känns det nu efter 24h´s? Trött som ett as?
Jag kom hem, efter att varit o fikat hos farmor Boström och handlat ved på Plantagen, ätit pizza, sov 3h i soffan. 13h´s sömn i sängen o nu känns det som vilken kväll som helst. Maskin ;)
Jag kan inte säga att jag tycker det är jobbigt med 24´s. Visst blir man seg i fötterna o man spelar dåligt då o då men tröttheten infinner sig aldrig. I år blev det en 2a plats, vilket är min bästa i den här tävlingen. Tack för spelet Kasper o Emil, får ta en annan tävling i framtiden.

Saxat från www.svenskboule.se
"Svensk Boules korrespondent utnämner Rickard Nilsson till finalens bäste spelare och menar att han bäddade för utgång flera gånger, men hans danska lagkamrater klarade inte av att ro hem det. Det var också Rickard Nilsson som räddade laget i nästsista vändan. Bästa spelare efter Nilsson var Jessica Johansson."

Sov gott ;)

ps. Tävling imorgon igen, Kuben Cup, singelturnering i Lindome, ses där =)

Bilder: Matilda Boström, Rickard Nilsson, Helsingborgs Dagblad (Roland Bengtsson)

9 kommentarer:

Ante sa...

Häpp...sagt det för å säger det igen.Ääälskar att läsa sånt där.Spec om man inte själv vatt där.E man nörd så e man :-).Grattz te 2:a plattsen.Känns som ni lika väl kunde blivit 1:a.Mozz.

Success_Star sa...

Lika kul att skriva sånt här med =) Man tackar, ja vem som helst kunde ha vunnit men denna gång var det motståndarna =) Sånt som händer.. =))))

Herman sa...

Kul att läsa. Och bra lirat!

Albin Plantin sa...

Men Rickard, om vi jämför sm 2007 när vi slog niklas med 13-0 i kvart och gick vidare för att slå ert skräp med 13-0 i semi, Skulle du helst välja det eller att få spö i match 11 i 24-timmars?

Men helt ärligt, jag tycker du var grym på dm förra året, det ska du ändå ha.

Puss puss

Success_Star sa...

Haha.. jag visste att du var en trogen läsare Albin! =) och jag VISSTE att du skulle ta upp semin för 2 år sedan.. dock hade vi inte gått ut med att vi var oslagbara! ;) Gör man det så får man häcken full när man inte presterar så bra som man utger sig vara =) Get use to it ;)

Såg du mig på DM förra året? Tyckte väl det var någon som låg i buskarna o filmade =) Nej, men tack, det är omöjligt att slå med, DET är nice =)

Albin Plantin sa...

Jag vet inte om jag sagt att vi är oslagbara, men att jag tycker vi är utan tvekan Sveriges bästa klubb och det står jag gärna för.

Sen att du behöver skämta om när någon annan slår mig/fille tycker jag är kul, för närmare att slå oss än så tror jag inte att du kommer att komma på ett bra tag framöver.

Lycka till i fyrlingen!

Jag hoppas på riktigt att vi möts både där och i andra tävlingar.

(ända sättet för coccinelle eller sibirien att bli tillräckligt bra för att några av oss eller er ska kunna åka ner och vinna det där jävla EM:et =) )

Mycket glädje
/Albin

Success_Star sa...

Att du börjar gråta o känner att du måste skriva av dig för att ni blev krossade tycker jag är sött =) Kan man inta ta sånt ska man nog hålla tyst... väldigt tyst..

Hellre en älskad förlorare, än en hatad vinnare.

Albin Plantin sa...

Men Rickard, jag känner mig lugn över förlusten. Dom spelade grymt och vi hade väl egentligen inte en chans. (Niklas visste jag kunde lira men kölle imponerade på mig)

Jag har inte sagt något annat. Och jag skulle nog säga att om det är någon som brukar gråta, så är det nog du. :)

Success_Star sa...

Sätt dig i ett hörn o skäms. Ett tips är att flytta in i hörnet.