lördag 7 februari 2009

Anders "FK" Larsson


Antal år som du spelat? Började spela hösten -82
Antal SM guld (medaljer)? 13
Antal DM guld? Vet ej, det har blivit några genom åren.
Elitserie guld? 1
Sv Cupen guld? 0

VM turneringar, bästa placering? 9st tror jag inkl ett junior vm. Kvartsfinal som coach och 9-12:a som spelare.
EM, antal och placeringar? 0, förhoppningsvis medalj i år som coach.
NM medaljer? Vej ej medaljer men guld är 3 alt 4st
Nordsjö, guld, antal spelade? 1 som coach och sedan så har jag spelat x antal sedan -85.

Största segern?
 Finns några stycken så klart men den som kommer upp först just nu är som coach för Björn Ivarsson, Håkan Berg och Joakim Andersson när de slog Belgien och gick vidare till kvartsfinal.

Tyngsta förlusten? Måste bli en match mot Usa i VM. Det står 8-8 alt 9-9 och vi har en poäng på plats och de har ett klot kvar. Han skjuter för 2 om han stannar. Man hör ”ooooohhhh noooooooooooooo” när kloten kommer i luften som träffar eget som tar lillen och backar ut ett klot för oss m.m. När dimman har lagt sig så har de 4 alt 5 poäng och vinner matchen.

Favoritmedspelare? Daniel Johansson, grymt bra läggare (när han tränade) och en enormt bra taktiker och en större vinnarskalle inom boule´n har nog inte funnits.

Bästa svenska spelare genom tiderna? Fått frågan innan och det är ju oerhört svårt att svara på. Finns flera personer under dessa år som man har spelat boule. Själv är jag väldigt nöjd med att ha lyckats med att vinna SM under -80, -90 och -00 talet

Bästa spelare du mött, svensk som utländsk? Fazzino och Quintas får jag säga. Två enormt duktiga spelare.

Mål som boulespelare? Med tanke på att jag har tillträtt som Sportchef så får det bli att vinna flera SM guld. Med Elitserien och Sv.Cupen vet jag inte riktigt hur det kommer bli just nu. Fokus ligger på att få fram Sverige på topp placeringar just nu och jag är inte en av dessa spelare som skall åstadkomma detta.

Hur ofta tränar du? Ingenting förutom innan de tävlingar som jag vill vinna. Då spelar jag ca 2-3 veckor innan mer eller mindre alla dagar och allt ifrån 15min till 3 timmar. Enbart träning med olika moment och avstånd samt ibland singel mot mig själv (faktiskt ruggigt roligt). Detta gäller under ute säsongen då jag har en egen bana på tomten. På vinter halvåret är det färre träningstillfällen, då kan det mer vara en tävling här och var.

Vad tycker Rickard om Anders Larsson? Jag anser Anders vara Sveriges bästa spelare genom tiderna, i alla fall den stabilaste, första guldet på 80 talet och även under 90 talet och 2008. Otroligt! Som coach anser jag honom engagerad och har full koll på vad som händer i matcherna. Han ger även teknikförslag under match vilket jag aldrig varit med om i öppen klass. 

3 kommentarer:

Ante sa...

Och jag kan intyga att det är en skit-trevlig kille...med lite barnsligt hyzz kvar i kroppen.Är förm en fördel i hans fall :-).Fetkul i Ronneby när han skickade bud med tips (Eng fotboll)...å sen när han skulle rätta såg att en fight (4-ling på odset tror jag) hadde blitt fel iskriven av budet.:-)
Kiip upp the good work,Rille.Näxta är Sveriges bästa lirare (JJ alltså) genom tiderna hoppas jag.
Å du...blogg e nog intresantare än en ny hemsida.Mer överskådligt så här.Ba ett tipps ju.
Hoola...mozz.

Success_Star sa...

Bloggen ska bestå.. men hemsida kommer med att byggas, dock blir det inte lika mycket boule där... tror jag =)

Kent sa...

När jag började spela 1989,så blev Anders rätt snabbt en förebild för mig,hans uppträdande på banan oftast med ett leende på läpparna.Och är fortfarande en mycket duktig spelare,och en perfekt FK med sin rutin.