lördag 22 november 2008

Sammanfattning VM 2008 - Senegal

Tävlingsområdet
Denna bild är tagen från Anders o Hasses rum, ingen dålig utsikt! Man kan inte säga att banorna ligger speciellt dåligt nere vid stranden med massa palmer som ringar in området. Lätt det finaste o underbaraste stället jag spelat på, någonsin, hemma i Sverige som utomlands!






Invigningen
Denna var som vanlig långtråkig, massa gubbar som skulle hålla lååånga fina tal som man förstod noll av..
Killarna på bilden var i alla fall underhållande, målade o utklädda till rena skogsmonster. Dansade o höll låda i 30 min, tiggande på pengar i publiken :)




Banorna

Svåra som fan men roliga! Det var rött grus, hårt hårt packat, som en tennisbana o sen stora vita stenar ovanpå som fick kloten att sticka åt alla håll o kanter. Men hellre svåra än lätta banor, blir mycket roligare






Championat de Monde - VM
Gruppen
Sverige
Belgien
Spanien
Maurutanien
Wales
Slovakien
Turkiet


I öppningsmatchen mötte vi Turkiet, lite spända spelare på banan men vi vann rätt lätt. 6 matcher, 1 förlust, Belgien 3-13. Belgien matchen var dålig spelad från vår sida men de andra matcherna var spelet helt ok och vi blev 2a i gruppen.



Coupe de Nations - final
Alla vill vi gå till final i Championat de Monde, VM, men att stå i final i CdN var fan grymt! Andra gången Sverige är i final o det blev tyvärr samma resultat denna gång med. 10-13 mot Spanien och de fick sin revansch efter att vi slagit dem i sista gruppmatchen. Spelande lag i finalen var Rickard-Henke-Fille. Bänken Viktor. Coach Anders





VM-skyttet
Här är en bild från skyttet, skytten vi ser är Francois Ndiaye, Fara. En kille som i semifinalen slog världsrekordet med 1p, 64p! Det var en grym känsla att se ett världsrekord på hemmaplan, vilket stämning det var i publiken. Har en film på avslutningen, lägger in de senare, måste klippa lite bara.

Mitt eget VM-skytte?
36p * 2. Jag är nöjd med min prestation och tror att jag kommer att gå till kvarten nästa gång. Denna gång var det bara 2 klot ifrån. Med mer träning är kvarten inte långt borta.


Boendet

Här har ni stugorna, husen, hyddorna eller vad ni nu vill kalla dem. 1 rum med toalett. Vår, min o Viktors, hydda hade "köksavdelning" o vi hade badkar, vilket Henke o Filles inte hade. Vi fick första den röda hyddan som ni ser på bilden men fick byta upp oss. Jävla tur tyckte vi för den där röda saken var INGET att hurra för..duschen var ett hål i golvet o extremt litet rum :/ Men det löste sig o vi blev nöjda att få en bättre hydda än de andra ;)



Omgivningarna
Detta var vad som väntade utanför våra hyddor, en fin strand och en boulebana! Längst bort i bilden ligger ett hus där vi åt frukost, mysigt som f-n. Vill man åka till ett land med fin natur och omgivning ska man ta sig en tur till Senegal. Solnedgången var enormt fin och trots att solen var nere var det aldrig under 25 grader, underbart! Jag badade en gång tillsammans med Henke o Fille men jag blev inte direkt imponerad av värmen i vattnet men bada måste man ändå när man är här =) Varje natt när vi skulle sova var det en j-vla liv ifrån vattnet, tidvattnet som gick tillbaka..torr botten 150m ut, tufft.


Djurlivet
När jag fick reda på att vi skulle till Senegal trodde jag att vi skulle få se en massa exotiska djur men så blev det inte. Detta var det ovanligaste djuret jag fick se, en gam. Andra djur var ödlor i alla de storlekar. Decimeters ödlor fanns det många av men när jag var ute för att kissa fick jag syn på en halvmeters ödla vilket fick mig att vända o uträtta mina behov lite längre bort =) Fåglar i massa fina färger fanns det också. Hade varit kul att åka på safariresa, då får man nog se de mest otroliga djur. Får vi ta nästa gång!




Befolkningen
Detta var något jag bara var tvungen att ta foto på, kul sak i ett land där befolkningen är black..men jag tolkar att de tycker att svarta är lika mycket värda som vita, vilket stämmer SÅ väl! De flesta vi träffade på var trevliga o ville hjälpa till med allt, en underbar inställningen. Men vi träffade även på massa försäljare vilket var mindre kul! De gav sig aldrig o kunde följa med en vart man än gick. Att ta sig till Shell o köpa vatten var en pärs, försäljarna stod uppradade längst hela vägen! En kväll när vi skulle ta oss från en restaurang fick Anders den strålande idén att vi skulle ta en annan väg än stranden..denna väg gick längst ett fängelse/anstalt...hm.. ja här fanns det mycket folk o inga lampor..resten kan vi räkna ut själva :/


(Bilden från finalen i CDN kommer ifrån danska hemsidan www.petanque.dk)



/Success_Star


7 kommentarer:

Ante sa...

Riiiktigt kul läsning med fina bilder.Graaatttzzzz.

Anonym sa...

Du skulle bli reseledare, ett kanonreportage. Fina bilder och jättebra skrivet.Bra jobbat hela laget.Pa and Ma.

Rickard Nilsson sa...

Det är kul att skriva, synd att man inte är så bra på just meningsbyggnad...men folk förstår iaf vad man skriver... blir nog lite mer levande om man skriver som man pratar ;)

Ante sa...

Helt rätt å så i min smak.Din blogg läser jag med glädje.Hare gött.

Anonym sa...

Det ser vackert ut, hur hög var anders å Hassés hyddda? Bra VM resultat, Roligt att följa på nätet.

Var banorna lika svåra som i Thailand? sa Hugosson något om de.

Får ni veta innan vilket underlag?

Rickard Nilsson sa...

Conny
SJälva underlaget får man veta noll om innan man kommer dit, ren överraskning. Henke sa inget om någon jämförelse med Thailands banor, så den frågan kan jag inte svara på.

Ante
Du är så välkommen att läsa min blogg, kul att någon gör det!

Lärarjäveln sa...

Jag tycker också det är kul att läsa här och man ska inte fokusera på hur man skriver på en blogg tycker jag, det är bara att skriva. Kul och intressant att få en insiderapport från VM!