söndag 16 augusti 2009

Prispengar

- Polkacupen 20 lag
- Knuff Cup 20 lag

- Anmälningsavgift: 80 kr

- Prissumma
Ta Knuff Cups prispengar o multiplicera det med 250% (!!) så får du Polkacupens priskuvert!

- HUR kan det vara så? 

Det handlar inte om att vi fick mindre än någon annan men hur kan det skilja så mycket på samma antal lag och samma anmälningsavgift?
Knuff hade även satt upp ett plakat där det var 33 sponsorer som de ville tacka.

Har det något med Grand Prixen? Men det är väl de extra 20 man betalar som går till det? 

- Någon som har en förklaring till detta?

18 kommentarer:

Jess sa...

:P :P

Mattias Thorell sa...

Räkna samman den totala summan så får du nog svaret, tror inte det skiljer lika mycket.

Den totala prissumman i Gränna var: 3560kr, tror inte det var några pokaler eller dylikt, inte till oss iaf som kom 3a.

Fick du ngt sådant jess?

Jess sa...

Nä, vi fick inga pokaler heller. Bara ett kuvert med lite bläck på och pengar i ;)

Rickard Nilsson sa...

Vad menar du?

I B-slutspelet i Knuff Cup fick ettan inte ens pengar utan presentkort från sponsorer, tvåan fick 200kr att dela på. Vi som vann A fick pengar o inga saker alls från några sponsorer... så jag förstår inte riktigt vad du försöker att säga?

De fick in 3200 i startavgifter.

Otroliga skillnader på samma antal lag, samma startavgifter.

Mattias Thorell sa...

Då är det ju otroligt konstigt.
60% av startavgiften SKA ut i priser, tyvärr räknar många arrangörer in varupriser i detta. (vilket man får)
Jag tycker det är fel då det oftast inte är några höjdarprylar!

Pokaler och medaljer får också räknas in i de 60%.

Gränna hade mer prispengar än intäkter, vilket är ruskigt bra. Men domaren tog nog inget, kiosken gick bra så alla är nöjda och belåtna!

1a: 2000kr
2a: 800kr
3a: 300kr
3a: 300kr

1a i B: 160kr

Om jag minns rätt!

Vad vinner och förlorar klubbar på detta?
ex.vis tror jag du, Rickard, väljer Gränna nästa år. Det gäller och göra bra tävlingar och då är prispengar givetvis en del, men långt ifrån allt!

Kent Eklöv sa...

Prispengar är rätt intressanta grejor att diskutera... tycker i alla fall jag som då och då är med och arrangerar en tävling. Hur mycket "ska" man dela ut, hur ska fördelningen mellan olika placeringar (1, 2, 3 osv) och slutspel (A, B, C osv) se ut, är det okej med varupriser eller presentkort, hur ska i så fall dessa fördelas? Jag har funderat mycket kring detta, och en del av dessa tankarna avspeglar sig i hur vi gör på Varbergs Strandcup. Hur tänker ni andra? :)

Rickard Nilsson sa...

Jag spelade inte denna tävlingen för prispengarnas skull. Det är väldigt sällan jag spelar för pengarnas skull men tyckte att det var konstigt då exakt samma spelare o anmälningsavgift kan ge en så stor skillnad.

Återkommer med svar åt dig Kent ;)

Kent Eklöv sa...

Jag trodde inte heller att du spelade för pengarnas skull, det tror jag faktiskt att väldigt få svenska boulespelare gör. Trots det tror jag att prispengarna har stor betydelse för spelarnas uppfattning om en tävling. Stora prispengar innebär stor prestige, och prestige är viktigt! Om det är mycket prestige i att vinna en tävling så vill många spela den, och då blir det "automatiskt" många lag.

Sedan tror jag också att det är viktigt att det finns en rimlig balans mellan hur mycket man tar in i anmälningsavgifter och hur mycket man delar ut i prispengar. Precis som Mattias skriver ska (eller bör, det är väl en riktlinje?) 60% av intäkterna delas ut i priser, och jag tror att den arrangör som delar ut exakt 60% varav en stor andel varupriser får stora problem med missnöjda spelare.

Jag tror att det skulle vara bra om i alla fall de större tävlingarna (internationella, nationella samt framtidens regionala) i förväg garanterade en prispott, OAVSETT hur många anmälda lag det blir. Ett stort och seriöst arangemang som satsar långsiktigt borde klara det, och skulle även tjäna på att göra så. Jag har för övrigt hört någonstans att man i Frankrike måste garantera en prispott för att få tävlingssanktion, men det är ett rykte jag aldrig fått bekräftat.

Lärarjäveln sa...

Jag tror att pengar och många lag är drivande i en tävling med ambition. Pengar lockar spelare, många lag lockar spelare. Som arrangör är det för mig viktigt att det kommer många lag, det är min drivkraft och min belöning som arrangör.
Däremot kan jag slitas mellan att betala ut prispengar till toppen eller till bredden. Kvartsfinalist i A eller segrare i B, vilken prestation är egentligen bäst? Hur stor skall skillnaden mellan 1:an och resterande peningvinnare vara? Prestige kontra besvikelse för de som får lite.
Om en arrangör kan garantera en prissumma oavsett deltagarantal är det ett riktigt gott betyg åt arrangören och tävlingen, utan tvekan!

Lärarjäveln sa...

Ska tillägga att vi haft som mål med Fyrlingen att betala ut hela anmälningasavgiften i vinstpengar, minus avg till förbundet, hallhyra och domarersättning.

Hasse Hagberg sa...

En ständig fråga. Prispengar. Värdet på tävlingspriserna.

Jag minns att jag förde en lite hetsig diskussion med Kent Eklöv i ämnet för ett par år sedan. Där handlade det om marknadsföring snarare än om själva principen.

Förbundet linje är ju 60 % av prispengarna ska gå tillbaka i priser. De flesta tävlingsarrangörer brukar då försöka värdera de priser som de fått in från någon sponsor i pengar och går då ut med det framräknade värdet. Vips kommer de upp i 60 %, samtidigt som de cashar in startavgifterna (minus sanktionsavgifter etc).

Är det schysst eller oschysst? Jag säger som Mattias, om man inte gillar det, så spelar man i Gränna nästa år i stället.

Kent föreslår en intressant grej:
"Jag tror att det skulle vara bra om i alla fall de större tävlingarna - - - i förväg garanterade en prispott, OAVSETT hur många anmälda lag det blir."

Så har det alltid varit, då jag varit med och arrangerat någon tävling. Spelarna ska väl inte behöva ta risken, om det inte kommer många deltagare?

Det är för övrigt av samma skäl, jag inte vill att man ska behöva anmäla sig i förväg till en tävling. Spelarna ska väl inte behöva ta risken, om det skulle bli taskigt väder?

Kent Eklöv sa...

Den diskussionen minns jag också, Hasse. Jag marknadsförde Varbergs Strandcup och vårt frikostiga prisbord på Maria Bouleplank, och Hasse menade att det väl mest var sponsorskänkta sportmössor vi delade ut... :)

Sanningen är att Varbergs Strandcup under många år nu delat ut långt mer än 60% av startavgifterna. För några år sedan delade vi till och med ut mer än vad vi fick in, helt enkelt av den anledningen att vi arbetade långsiktigt och ville bygga upp tävlingen. I år delade vi ut minst 80% och nästan uteslutande kontanter. Vi hade dessutom garanterade priser i Öppen trippel till ett värde av 21500 kr (16000 kr i kontanter, resten presentkort).

Varbergs Strandcup är självklart ändå en hyfsad affär för Kulknappen, eftersom vi har vänliga sponsorer, ett populärt café och en välbesökt företagscup.

Jag förstår att det kanske är en utopi att kräva garanterade prispengar i alla större svenska tävlingar, men jag tilltalas av tanken. Jag tror att en sådan regel skulle leda till en nyttig självsanering av tävlingskalendern, och att prisgarantin skulle fungera som ett slags kvalitetsstämpel och tecken på seriositet från arrangörens sida. Därmed inte sagt att (pris-)pengar är allt, det finns så många andra viktiga (viktigare?) parametrar i vad som gör en bra tävling.

Kent Eklöv sa...

Herman sätter fingret på en öm punkt när han tar upp hur prspengarna ska fördelas mellan de olika pristagarna och slutspelen. Under Varbergs Strandcup i år hade jag en diskussion med en av våra främsta elitspelare angående hur vi fördelade pengarna mellan a- och b-slutspel i öppen klass. I öppen trippel fick vinnaren i a 6000 kr, 2:an 3000 kr och semifinalisterna (ingen match om tredjepris) fick 1200 kr. Vinnaren i b fick också 1200 kr medan 2:an i b fick 600 kr.

Elitspelaren i fråga ansåg att det var helt förkastligt att ge lika mycket pengar till b-vinnaren som till a-semifinalisten, och att det på samma vis som att det finns riktlinjer om att man ska dela ut 60% ska finnas riktlinjer kring hur pengarna ska fördelas.

Jag menade å andra sidan att vi ändå var väldigt frikostiga mot a-slutspelet (74% av de totala anmälningsavgifterna gick tillbaka som priser till a-slutspelet) och man med den spelform vi valt (Mayo-pool med abc-slutspel) får en b-tävling av väldigt hög klass. Av 80 startande lag (och de flesta ur svenska eliten) gick 20 lag till a och 40 lag till b. Vinnaren av b spelade 7-8 matcher och förlorade bara en av dessa. En tävlingsarrangör som väljer att inte premiera den insatsen tror jag gör sig själv en stor otjänst.

Lärarjäveln sa...

Håller med dig, Kent!

Anonym sa...

Kenta for president! skoja bara, bra skrivet.

Kent Eklöv sa...

Ja, på söndag flyttar jag till Italien, så Silvio hänger löst! ;-)

Rickard Nilsson sa...

Mycket intressant läsning!

Det jag ville ha sagt med detta inlägg var det är det är konstigt att det är så stor skillnad mellan VART man spelar en tävling. Oj vad det lät konstigt men aja.. :) ni fatar =)

Men det hela utvecklades till en väldigt intressant diskussion. Jag läser o begrundar =)

Hasse Hagberg sa...

Det är två problem med Kent Eklöv.

Det ena är att det numera är svårt att debattera med honom, för vi tycks oftast ha samma åsikt. Det andra är att han flyttar till Italien och därför troligen försvinner från svensk bouleadministration, för ett tag åtminstone.

Mitt inlägg hade dock det goda med sig, att Kent fick en chans att marknadsföra Varbergs Strandcup och det är helt i sin ordning. Jag inser att det är en bra tävling, men har tyvärr aldrig själv varit där.

Ett litet tips bara för att komma åt problemet med fördelning av pengar mellan A och B. I Bajen Cup låter vi B-turneringen gälla två platser i kvartsfinalen i A-turneringen. Alla kämpar som djur och tycker det är skitkul. Och vi slipper bekymra oss om pengar till B-turneringen. De pengarna får vinnarna i kvartsfinalerna i stället.