lördag 27 augusti 2011

Mästerskaps fundering

Världsmästerskapen
Patrik Andersson
Andreas Strandberg
Kenny Nilsson

Joachim Andersson
Björn Ivarsson
Håkan Berg

Europa mästerskapen
Rickard Nilsson
Patrik Andersson
Thomas Wiede
Robert Biejmo

Nio spelare har tagit sig till en kvartsfinal i de två stora mästerskapen. Första gången Sverige ställde upp i ett stort mästerskap var 1980, Nevers, Frankrike. Detta är 31 år sedan och under dessa år har det varit en del lag som varit nära att gå långt i A men lika ofta håller de svenska lagen till i CDN. Endast tre gånger har vi lyckats med att ta oss till kvartsfinal, 9 spelare totalt (Patrik Andersson både i VM o EM)


Efter Europa Mästerskapen i Göteborg som hölls för en vecka sedan har jag mest fått höra negativa saker om vår placering. Det mesta handlar säkert om hur jag, Rickard Nilsson, presterade under detta EM. Jag har aldrig sagt eller skrivit att jag spelat bra men jag kämpade, och jag kämpade nog mer än någon annan då från kast ett till sista kast var en kamp om att få det att fungera. Mina skott var riktigt dåliga, 40-45 %, vad jag än gjorde så fick jag inte det att fungera. Vi bytte tidigt taktik och gick på defensiven då vi säkerligen tillhörde topp tre på detta. När vi mötte Spanien i kvartsfinalen behövde laget mer skott än tidigare och då blandade jag stann med grova missar. Har en dubbelmiss i ett viktigt läge. Första kastet var lugnt men när missen kom där kändes det jobbigt, jag ska vara glad att jag inte träffade publiken i följande kast...

Nervös? En gång på hela mästerskapet (skottet ovan)

De gånger jag varit i Coupe de Nations har tongångarna varit mindre negativa än denna gång då vi är i kvartsfinal!
- Kan någon förklara detta för mig?
- Är vi kvartsfinal material på EM? Ja.
- VM? Nja. Man går alltid för att vinna tävlingarna man ställer upp i, något annat är inte att tala om men man måste ändå vara realistisk. Sverige är inte så bra att vi ska kunna stå i kvartsfinal varje år i EM/VM och absolut inte ta medalj på löpande band.
- Kan vi knipa någon medalj i framtiden? Ja det kan vi!
- Ska vi vara missnöjda med kvartsfinal? Nej.


Skulle ännu en gång vilja tacka Patrik Andersson, Thomas Wiede, Robert Beijmo och Markel Sjöström för insatsen under EM. Fullt ös från alla fem från början till slut. Fem personer som kämpade för sitt land.

"Sämst i världen, men femma i Europa"

2 kommentarer:

Anonymous sa...

Sämst i Världen och snart i Sverige med om inte ditt ego snart kommer ner på jorden igen.

Ovekalle sa...

Ni har all heder av er insats. Visst vill vi alla att svenska lag skall nå långt i mästerskapen, men samtidigt måste vi vara realistiska.
De som ser kvartsfinal som ett misslyckande har en del att förklara. Men utan Janteinslag - tack!