onsdag 9 september 2009


PRINS BERTILS MEMORIAL 2009
Göteborg/Stockholm Det ringde en sen eftermiddag, ett Stockholms nummer. "-Aha, en försäljare", vad första tanken. "-Hej det är Christina på kansliet, tänkte informera dig om att du kommer att tilldelas stipendiet för "Årets bästa boulespelare", IGEN. "-Va?! Kan man få det mer än en gång per klass? Jaha, jag tackar!"

Under måndag förmiddag åkte jag bil, promenerade, åka Landvetter Flygbuss, flög, tog Arlanda Express och till sist taxi, för att vid 13 tiden anlända till Djurgården och Prins Bertils Boulehall.
Där tog kanslitjejerna och Ursula emot oss. Lite mingel o uppvärmning. För min del var det först o främst att hitta ett par klot. Det som erbjöds var La Franc, 72 700. (Jag spelar med VMS STRA 75 710)

Lottning av medspelare
Min medspelare för dagen blev Fredrik Olsson, skådespelare. En skön person, tävlingsinriktad, "-Det här ska vi vinna!", vad något av det första han sa. Andra lag som sattes ihop var Tullen o Loa Falkman, Jessica o Lars-Gunnar Björklund, Albin o Lasse Berghagen.

Tuff första match
Jag och Fredrik ställdes i första matchen mot Fille. Vi tog snabbt ledningen men tappade mer o mer och till sist förlust med 4-9. Dålig start på turneringen men nu var det full fokus på nästa match. Inkan o Fredrik Lindström stod för motståndet och vi vann knappt, men otroligt skönt, 9-8. Min Fredrik gjorde en grym kula mitt i matchen. Jag hade missat ett skott o han fick skjuta, vilket han egentligen inte ville. PANG! kalle o 3p på mattan!

Sista matchen förlorade vi efter att släppt en fyra i sista rundan. Det jag kommer ihåg från den här matchen var när jag för en stund tittade bort och fick höra två hörda smällar i planket, tittar upp o då har Fredrik tagit två snabba skott o nu stod jag med ett klot kvar, de
har två och 3p hemma! Fredrik hade missförstått läget o vi la av ett skratt tillsammans.

Vi blev till sist åtta i tävlingen och jag fick en bok av Fredrik Dahl och en trisslott (50kr i vinst).
Vinnarna blev Albin Plantin och Lasse Berghagen (bild)


Stipendieutdelning
De andra åren när jag fått detta stipendium så har det varit prinsessan Lilian som delat ut priset men i år stod Lars-Gunnar Björklund för detta. När han läste upp motiveringen så blev jag förvånad själv över vad jag presterat.

Motiveringen löd:

Sveriges störste boulespelare är i hög grad aktiv och självskriven i landslaget, där han debuterade som nybliven junior i Nordsjöturneringen för 12 år sedan. Den gången vann han 10 av 12 matcher.

1999 gjorde han sin första VM-turneringen so
m en av de tre i det klassiska Team 99. Samma år fick han Stadsbudskårens stipendium för Årets bäste junior och Svenska Bouleförbundets utmärkelse Årets bouleprestation.

Redan som förstaårs senior blev han uttagen till vårt öppna landslag vid VM i Monaco 2000. Samma år utnämndes han till stor spelare nr 30 i vår statistik.

21, DM-guld, 11 SM-guld, 5 segrare i elitserien, Cupmästare och två gånger vinnare av landslagskvalet, är bara några i raden av segrar.
Med 229 landskamper är han Sveriges meste landslagsspelare. Hittils har han deltagit i 7 VM-turneringar.

Med sin bronsmedalj i skyttetävlingen vid årets EM i Nice uppnådde han det bästa resultat som en manlig svensk någonsin klarat av i ett internationellt mästerskap.

Rickard Nilsson är bara 27 år och kan vara med länge än. Som årets boulespelare
har han ingen konkurrent.

Återigen lite mingel och därefter var det dags att åka hem. Tog farväl av min medspelare och de andra, förmodligen sista gången man var här uppe på denna tillställning.

Foto: Rickard Nilsson
www.svenskboule.se

15 kommentarer:

Anonymous sa...

Grattis!!!(igen;))

Köhalmi

Success_Star sa...

Thank you, thank you very much =)

Anonymous sa...

wow Stort Grattis rille:) !!!

Bubba

Mattias Thorell sa...

Grattis!!

Coccinelle sa...

Ja orkar inte säga eller skriva Grattis igen.. Så ja skiter i det.. ;)

Success_Star sa...

Det gör du rätt i Jocke =) hehe =)

Tack till er andra =)

Anonymous sa...

Grattis Rickard!



Benny Olsson

Success_Star sa...

Benny, min trogna läsare ;) Tack!

Louise sa...

Tillykke Rickard =) Det er stort!!

Beno sa...

Välförkänt ! Grattis

Anonymous sa...

Grattis rickard =).

Lennart

Markus C4 sa...

Kul Rickard och stort grattis till dig

Success_Star sa...

Louise, Beno, Markus o Lennart, THANKS! =)

The Machine sa...

Shit... Stora ord! Men till en STOR lirare :) Grattis!

Success_Star sa...

Thanks Machine!