måndag 11 juli 2011

Studera dina motståndare

Fått lite frågor angående en situation som hände i kvartafinalen igår. Känner att jag lika gärna kan ta förklaringen här.

Lag
Rickard Nilsson
Jimmy Lagerkvist
vs
Pablo Patron
Viktor Patron

Ställningen
7-12

Situation
3-4 i klot. Vi väljer att skjuta lillen. Jag träffar men den går enbart 2m. Poängen är våran, 1,5m ifrån. Lag Patron lägger för att täcka lillen så vi inte kan skjuta den igen. Viktor lägger 20 snett framför lillen, ett öppet lilleskott. Efter lite diskussion kommer vi fram till att lägg är det bästa alternativet. Lägger vi in två gånger måste Pablo träffa 2 av 3 skott.

- Varför sköt vi inte lillen har folk frågat mig.
- Varför frågade jag tillbaka.
- För att få en ny runda och inte lämna Pablo med skott för match.

Jag ser det så här, det gäller att kunna sina motståndare, utnyttja det de är sämst på. Det finns ju en anledningen till att mina motståndare spelar långt mot mig, det finns en anledning till att folk spelar kort mot Henke. Vi är sämre på långt/kort. Det är samma med helgens spelsituation, det finns en anledning att jag valde lägg istället för skott. Pablo har problem att avsluta matcherna, jag ser hellre han har skott för match är för tre poäng.

Studera dina motståndare

Inga kommentarer: