onsdag 18 maj 2011

"Sport Science" - Coachtänk
Igår kollade jag och Tilda på ett program på Kanal 11, "Sport Science". Det första de tog upp var hur mycket rörelse och ljud stör koncentrationen. Tyckte detta var intressant då man lätt kunde applicera detta på boulen. 

Clowner i rörelse

Det första de gjorde var att skjuta 10 straffar i en tom hall utan ljud och rörelse. Resultatet blev 9 av 10. Nu tog man in en massa folk som rörde sig bakom korgen och man hade även clowner som stod nära skytten. Man såg tydligt att skytten blev störd av rörelsen och sköt nu 7 av 10. 

Hårdrock a la basket
I de stora hallarna i USA kan ljudnivån gå upp emot 110 dB så nu satte man in ett hårdrocksband i hallen som spelade upp emot 120 dB! Ännu en gång sänktes skyttens prestation till 6 av 10. 

Skrikande coach
Nu användes det två olika coacher, en positiv och stöttande alternativt en negativ och skrikande. Här märktes det stor skillnad, de positiva coachen höjde skytten till sju straffpoäng medans den negativa coachen drog ner skyttens självförtroende, resultat endast 50 %, 5 av 10. 

NM - val av coachtaktik
I helgen åker jag till Oslo, Norge för att coach det svenska U23 laget. Får ta mig en funderar på hur jag ska jag coacha mitt lag, lugnt och positivt eller hetsigt och negativt. 

1 kommentar:

Anonymous sa...

haha du är ett sånt tard