måndag 14 mars 2011

Teknikstudier




Ibland är det bra att kolla hur tekniken ser ut. Min form just nu är dålig så lite tekniktittande kan inte skada. Efter en kort titt kan man lätt se vad som är felet, se vad som felar. Felet jag gör nu är att jag inte fullföljer kastet, använder inte handleden till 100 %.

På bilden kan man se utgångspunkten för ögon, röd horisontell lilje, blå avser lägsta punkt för ögonen. Samma sak för axeln i de vertikala linjerna, röd=utgång, blå=längst fram.


Igår satt jag och Tilda och kollade filmerna från den senaste träningen. I 20 % hastighet kan man se vad som händer i svingen, från start till mål. Man kan lägga in linjer i filmerna för att kunna se hur man böjer sig, hur höften, armen, axlarna och dyl rör sig.

Det är inte många som har sett sig själv på film. Kan nästan lova att det kommer att bli en chock första gången.
- Gör jag så med armen?
- Drar jag upp armen bakom ryggen?
- Böjer jag mig så mycket?

Ta fram mobilen på nästa träning och filma några kast, men en varning vill jag ge er, kolla bara om ni har avsikt att vilja ändra kastet. Sen är hösten en bra tid för ändringar då alla stora tävlingar är förbi.

Lycka till med träningen eran!

4 kommentarer:

Anonymous sa...

Är det iSwing som du använder? Gere

Rickard Nilsson sa...

Exakt!

millan sa...

Är det meningen på ngt sätt att man kan se filmen rulla?

Rickard Nilsson sa...

Nej inte på bloggen, filmerna finns enbart i min iPhone