fredag 27 juli 2012

Banorna på SM.

Sedan några dagar tillbaka pågår en diskussion om banorna på SM.

Vad tycker jag om banorna?
De första dagarna gnällde jag lite när stenarna uppenbarade sig från ingenstans men la sedan ner det då det leder ingenstans.
-Jaha, där var en sten, då kastar jag igen, blev parollen.

Trots att man la bort 5 kulor på en motståndarkula som låg 1 meter ifrån så kunde man 9 av 10 gånger gå därifrån med 1-2 tappade poäng.

Sen undrar jag en sak, Står det någonstans i regelboken att man måste lägga sig till poäng?
Lyckas du inte lägga in, skjut! Motståndarna kommer med största sannolikhet ha lika stora problem som du att lägga in.

-Men kula studsar över när jag skjuter 10 cm framför..
-Skjut på järnet då för det är säkert där du siktar?

Jag gillade banorna, mycket roligare än en fotbollsplan där helt plötsligt lillen kan hoppa 2 m och motståndarna har 5 poäng hemma på en kula som egentligen skulle slutat rulla i sekretariatet.

Sen kan även jag tycka att det ibland var lite mycket slump med i bilden men...

Banorna är lika för alla


.

8 kommentarer:

Joachim Andersson sa...

Tänkte skriva något liknande på min blogg. Men de behöver jag inte göra nu. Du sammanfattade ämnet väldigt bra!

Unknown sa...

I sak har ni naturlitgvis rätt, men den viktigaste frågan kvarstår. Varför genomfördes finalspelet på till synes lättare banor än de som grundspelet skedde på? Beror det på att ni som klarar att möta kvalificerat motstånd på sådana banor är alldeles för få?

Rickard Nilsson sa...

Ser det mer som ren "lathet". Vid finalspelet måste man ha läktare, vilket naturligt fanns vid blåhallen. Sen vill man ofta ha bra spel i finalerna och därför har de "alltid" gått på banor som ansetts lättare än kvalificerings banorna.

Mattias Thorell sa...

Precis som Rickard skriver, banorna kanske var i det värsta laget men miljoner ggr bättre än fotbollsplaner.

Beträffande CC valde vi att lägga banorna vid läktaren, det tog oss 3 dagar att få ordning på banorna. Tycker dom blev helt okey och bättre än fotbollsplan eller grusad asfalt, som det brukar vara.

Anonym sa...

Bra skrivet. Conny

J. Skog sa...

Haha... känner igen mig totalt i Rickards inlägg. Först blev man lite depp utav att bara se banorna och sedan efter de första 10 stenträffarna kändes det ju sådär.

Men det är ju bara till att "gilla läget" Banorna är ju som sagt lika för alla :)

Dock kunde det varit nån % mindre sten på banorna.

Sedan är det ju som alltid, finns det 1000boulespelare så finns det 1000 olika synpunkter och det går ju inte göra alla glada.

Charlotte sa...

Svar: Tack! Det är du med :)

Charlotte sa...

Svar: Tack! Det är du med :)