måndag 27 juni 2011

Helgen i Norge - Sammanfattning

UAB Challenge - Dubbel


Lördagens dubbel hade samlat 32 lag, en av de största tävlingarna i Norge! Tävlingen var en 12 h's, 7 rundors förlottat spel, därefter A-B-C-D slutspel. Mitt lag vann gruppspelet och fick då tyvärr möta våra sambos, Tilda&Jess. Jag o Jocke körde över dem till en början, 12-2. Därefter slutade jag spela men vi knöt säcken till sist, 13-9.


Väl i semifinal slutade allt vårt spel att fungera och vi åkte på vår första dubbelspels förlust ever... Pojkarna på bilden vann till sist tävlingen. Detta var för övrigt första gången jag förlorade mot norskt motstånd! Mitt första möte med Norge var Nordsjöturneringen i Kenilworth, 1998.

Dag ett slutade med en tredje plats för mig och Jocke. Men det man kommer ihåg mest från dagen är det sköna arrangemanget Unbeat-a-Boule stod för! Dagen började med att betala in startavgift + 75 NOK extra. Vad fick man då för dessa? Fri frukost, mackor, youghurt, dryck, kakor, kaffe, te under hela dagen! Utöver detta serverades det lunch som även denna ingick i de 75 NOK.


Spelet flöt på smärtfritt, tidsbegränsade matcher fram till finalen. När finalen spelades satt det fortfarande kvar runt 25 pers, inte så vanligt i Sverige. Dock ska publiken ha en känga, varför applåderas det inte vid bra spelade klot? Jag drog igång applåder och då var det några som hängde på.
Som ett tack fick jag medalj? Nej men om man slog någon ur Unbeat-a-Boule fick man medalj! En god chokladmedalj att hänga på väggen.

Dagen avslutades med två familjepizzor @Atle.


Norwegian Masters


Dag 2, dags för tävlingen vi åkte hit för, Norska Masters. Jag spelade dagen till ära med Joachim Andersson och vår nya norska vän, Atle Smeby! 16 lag, tre svenska, ett engelsk, resten norska. Vi fick i första gruppspels matchen möta de engelska vännerna. PANG! 13-0!


Men nu skulle det gå grus i maskineriet...jag missade missade och...missade? Vid 12-10 efter jag satt en dubbel för en fyra hade jag skott för match...och lunchbreaket runt hörnet. Jag sänkte den bakom och vi fick ta lunch med ledningen 12-11. Lunchen hämtades på klubbens hemmahak, Pizzeria "Deja Vu", även denna bjöd UAB på. 30 min senare stod vi på banan igen för avgörandet. Stann och en parallell och vi vann matchen. Av bara farten åkte Bruu, Bruu, Trond på stryk.

I kvartsfinalen åkte Team Tom på en 13-7a.

Semifinal dags. Tre svenska lag, ett norskt. UAB-Ole tyckte vi skulle döpa om tävlingen till Swedish Masters...låter som om inbjudningarna inte når Sverige nästa år... ;) Team Atle fick möta EM klara Tomas Wiede som spelade med Finné&Finné. Vi avgick med en relativt enkel seger.


Final i första Norwegian Masters
Rickard-Jocke-Atle
vs
Tilda-Jess-Janne

Här såg det ut som om det skulle vara tjejerna som tog hem titlen. Vid ställningen 5-7 har Team Girls chansen att plocka hem en sexa då jag dubbelbommat. Det blev fyra poäng och 5-11. Men vi gav aldrig upp och vid ställningen 8-12 hade Jocke kalle match, han missar men redan rundan efter fick han chans till revansch, då med lägg. Super-Atle hade tömt motståndarna med sina två klot. Jocke rullade in sina två och jag ett och första segrarna i Norwegian Masters blev Rickard Nilsson, Joachim Andersson, Atle Smeby!


Ett STORT tack till Unbeat-a-Boule för en trevlig tävling!

Även ett tack till Janne & Atle som gjorde helgen möjlig för oss. Och ja, tack till Jocke, Jess, Tilda.

Ses Norge!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hei Rickard !!!
Riktig kult at spela med så duktiga spelare.Også trivelig og bli kjent med deg og Tilda.Takk for helgen.
Hils til Tilda
Og lykke til i EM om dere blir tatt ut for og spille
(noe jeg tror)
Vi hørs.