torsdag 9 december 2010

2010-Ett bra år

2010 har varit ett bra år för mig. Det hela började med en finalplats i Kuben singel och en bronspeng från den sista 24-timmars, tillsammans med Jocke och förbundsordföranden Robert Boström. I februari kom den första av tre tävlingar tillsammans med Anders Csapo. Vi vann trots stort underläge i 8 delen tack vare Anders dubbelkalle! Februari avslutades med den första internationella segern för mig, SWIO, tillsammans med mitt lag, Jocke och Jess. Även här ett STORT underläge i finalen, 0-8. Men när väl första poängen kom vände matchen till vår fördel. 

Mars innehöll bara Svenska Cupen där vi i Coccinelle tog en tredje plats efter att förlorat mot Lindome, 2-4. Jag var även på ett landslagsläger på Bosön där vi bla lekte lite med Dartfish.

Aprilskämtens månad var en ok månad, en första plats, två andra platser. Lindomespelen bjöd på kallt väder under den nationella trippeln, där vi avgick med andra plastsen. Dagen efter var det dags för ännu en silverpeng tillsammans med min dubbelpartner för året, Jimmy Lagerkvist.

Nu var det dags för min andra internationella tävlingsvinst! Open Fiesta Santa Cruz tillsammans med Ivarsson och Andersson. Bakslaget under maj var ännu en silverplats i den nationella trippeln under örestad Open. DM-skyttet ställde jag upp i mest för att träna och valde att hoppa av inför slutspelet och ta mitt brons. Men blev istället diskad pga detta. En ny upplevelse.

Blangy är en årlig återkommande tävling och denna spelade jag tillsammans med landslaget, i lag med Björn och Björn. Här åkte vi ut i 32-delen mot den store, Philippe Quintais. Jag o Ivarsson vann under den sista dagen en dubbeltävling men 80 lag. Även DM avgjordes under juni månad, 2 guld, dubbel o trippel. Trippeln var det fjärde raka guldet för mig.

Nu kom äntligen den nationella vinsten, Varberg Strandcup! Ett riktigt stort äntligen, sista chansen för året!

SM, juli, Falun. 2 guld, 2 brons. Riktigt nöjd med denna utdelning och jag fick nu för första gången i mitt liv försvara ett guld, singeln! Det negativa med SM insatsen var skyttet, 18p. 12p för lite för att vara nöjd.

I augusti var vi en tur till Frankrike, Mulhouse. Jag, Albin och Patrik förlorade i 16 delen efter väldigt dåligt spel av mig. Månaden avslutades med ett guld i division 1 södra och avancemang till elitserien.

Bouletouren, ingen direkt formtopp och förlust i "kvarten".

VM, förlust i kvarten i CDN. Höga berg, djupa dalar. Men jag är nöjd med mitt spel under denna turnering. Man har sina saker som man måste förbättra, do it!

Året avslutades på samma sätt som det startade, Kuben Singel Cup i Lindome. Nu tog jag mig enbart till kvarten men med endast en träning sen VM så var det väntat.

Ett bra år från min sida, ett år jag kan vara nöjd med. Två SM-guld, två DM-guld, två internationella vinster, en nationell vinst och ledare på rankingen.

Var detta mitt sista år som boulespelare? Bara att vänta och se.

4 kommentarer:

Anonymous sa...

Tycker nog att du ska fortsätta med boule. Vill inte vara elak men de finns nog inte så många turneringsvinster i racket sporterna för dig, fasten att resultaten har förbättrats. EM på hemmaplan måste ju vara lite motiverande. Släpp aldrig blicken från bollen:)Conny

Rickard Nilsson sa...

Allt beror på domen.

Rickard Nilsson sa...

Racketsporterna är inget att satsa på nej ;)

Anonymous sa...

Det förstås, fast det är ju roligare att springa efter en boll om man ska träna kondis. Conny