torsdag 3 juni 2010

Damerna på grusets schackbräde

När jag idag kom ner till banorna vid Aktiviteten så var det några som lämnade området efter dagens spel. Det satt två damer kvar o jag slängde ut en kula o drog iväg ett skott som helt otroligt nog satt på järnet o gav ifrån sig ett *PANG!*
- Tur inte du är med o spelar med oss om dagarna. Du hade skjutit sönder våra klot, sa en av damerna medans de andra nickade instämmande.
- Ja, där har ni tur, sa jag o log.
- Övar du bara på att panga och skjuta bort?
- Nej jag tränar på alla kast, lägg som skott.

Boulekväll
De undrade vad jag gjorde här, om jag tävlade i boule m.m. Jag satte mig ner vid damerna och vi samtalade ett bra tag. De hade själv spelat i 10-12 år och tyckte själv de höll på med en underbar sport.
- Vi har en gubbe som spelar med oss dagarna som har fått ett par strokes men han är ändå har varje gång. Det enda som man måste göra är att berätta när det är hans tur att kasta, berättar damerna.
- Ja det är verkligen en sport för alla, oavsett ålder och tillstånd. Även de i rullstol spelar på lika villkor, svarade jag.
- I bostadsföreningen hemma, 27 lägenheter, har jag o min man startat en boulekväll. Min man spelar golf men tyckte att vi skulle starta en kväll en dag i veckan där vi spelar boule och umgås tillsammans vi grannar. Så varje torsdag samlas vi och spelar o fikar. Nästan alla 27 lägenheter träffas och har kul. En av dem sitter i rullstol o var först tveksam till det hela, "Jag kommer bara att dra ut på tiden för er". Men nu är han med oss och spelar, trivs som aldrig förr. ALLA kan vara med.

Boulare vs. alkolister
Jag ställde lite frågor om just banorna vid Aktiviteten och vem som ägde dem. Kommunen äger dessa och de är relativt nygjorda då banorna innan låg lite längre bort.
Kyrkobacken
- När vi började spela så höll vi till uppe vid Kyrkobacken. Där är ett grusområde vid den gamla lekplatsen. Men när vi blev för många och när alkolisterna hittade detta lilla paradis så pratade vi med kommunen om en ny boulebana. De anlade då dessa banor vid Aktiviteten. Men när vi påpekade att det var för lite grus på banorna fick vi inget gehör. Detta fick vi själv bekosta allt medans Kyrkobackens område rustades upp med en pergola, ett litet hus där man kunde sitta o fika. När vi var där fanns det knappt något att sitta på, allt var i sönder. Men nu har alkolisterna det hur fint som helst, helt gratis medans vi får betala för gruset på våra boulebanor.
- Ja det känns konstigt att det blev så, men nu trivs vi här på våra "egna" banor, lade dam nummer två till.

- Ska vi sitta här hela dagen eller ska vi hitta på något mer idag?
- Ja det är väl dags att åka hem och se om det finns någon mat att äta.

Damerna cyklade iväg och jag satte igång med min träning. Trevliga små damer det där.

Inga kommentarer: